مذاكره چيست ؟

معرفي كتاب گام هاي مذاكره براي همه براي بيان اصول مذاكره و تكنيك مذاكره

مذاكره چيست ؟

۲۱ بازديد

لازم است قبل از تعريف مذاكره ابتدا درباره تعريف انسان بررسي مختصري انجام دهيم. درباره تعريف انسان با عنايت به مكاتب ديني و فكري‏ ديدگاه‏هاي مختلفي وجود دارد. البته سيطره تعريف انسان به‏علت پيچيدگي انسان كاري بس مهم و دشوار مي‏باشد. شعري است منتسب به حضرت اميرالمؤمنين كه مي‏فرمايد:

اتزعم انك جُرم صَغير وَ فيكَ انطوي العالم الاَكبر
 آيا تصور مي‏كني كه تو يك جرم كوچك است درحالي ‏كه عالم اكبر در تو نهفته شده است.

به هرشكل در ميان مكاتب، بايستي ارسطو را به‏ويژه نماينده آن طرز تفكري در فلسفه بدانيم كه انسان را نه تنها موجودي برخوردار از زبان و عقل مي‏داند، بلكه علاوه بر آن او را موجودي تلقي مي كند كه همواره در كنش متقابل با ديگران به سر مي برد و موجودي سياسي است. زيرا موجودي كه خارج از اين پيوندها باشد، يا حيوان است و يا خدا. تعبير ارسطو درمورد انسان به عنوان حيوان سياسي (حيوان مدني) تا به امروز نيز گفتارمايه فلسفه سياسي است. دو تعريف انسان به‏عنوان “موجود ناطق” و به‏عنوان “موجود اجتماعي” يقيناً با يكديگر در كشاكش هستند. زيرا از ديدگاه ارسطو انسان، نهايتاً تنها در شناخت مكفي به ذات حقيقت عقلاني يعني در تئوريا به كمال خود مي‏رسد. اما اين كشاكش رابطه مكمل پرثمري نيز هست، زيرا تئورياي فلسفي همواره تنها در يك محيط عيني اجتماعي صورت مي‏پذيرد، كه پيدايش و تكامل آن را ممكن يا غير ممكن مي‏سازد. به همين سبب بايد موضوع بحث «فلسفه عملي» قرار گيرد. در همين جا نطفه مذاكره بسته مي‏شود. يعني انسان براساس خرد و نياز اجتماعي خويش و درراستاي جذب مطلوبيت بيشتر مجبور به كنش و همكاري با ديگران مي‏باشد و تنها ابزار صلح‏آميز آن مذاكره مي‏باشد.

 
واژه مذاكره  از تركيب لاتين “Negotium” و فرم سوم “Negotiare” كه به معني “انجام تجارت” است، ريشه گرفته شده است. “Negotium” به‏طور تحت‌اللفظي به معناي “عدم تفريح يا فراغت” است. هر روزه، در هر نقطه‏اي از جهان، افراد با موقعيت‏هايي براي مذاكره روبه‏رو مي‏شوند. برخي از مذاكرات ساده و برخي پيچيده‏اند. مذاكره دو كودك براي انتخاب كانال تلويزيون، مذاكره دو نفر براي ازدواج، مذاكره دو شركت فروشنده و خريدار، مذاكره هسته‏اي ايران و … نمونه‏هايي از مذاكره هستند. هر يك از ما خواسته‏هايي داريم، خواسته‏هايي كه ممكن است مادي يا غيرمادي باشد. همچنين ممكن است به روابط تجاري يا عاطفي مربوط باشد. نقطه شروع دستيابي به اين خواسته‏ها مذاكره است.

ادامه مقاله مذاكره چيست را ا اينجا بخوانيد ...

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.